En kopp varm choklad


Låt mig bara bara älska dig
låt mig bara bara spöa dig
Vi kan bara bara dricka varm choklad
bara bara blåsa såpbubbler 
bara bara säga helt fel sak
Vi kan bara bara ta en promenad


Såpbubblor - Snook

En av mina favoritlåtar fick bli början till det här inlägget. Passande också att jag sitter här med en kopp varm choklad och skriver. Dock är det inte det jag tänker skriva om. Jag tänkte bara berätta för er att jag haft de sista läxorna för veckan och imorgon slutar jag innan det ens står lunch på schemat. Skönt? Jaa, verkligen!! Jag som går i 2:an på gymnasiet har ofta mycket att göra med skolan och livet kan kännas lite uppochnervänt ibland. Liksom Miss E går jag en naturvetenskaplig linje och plugget tar över rätt mycket måste jag erkänna.

Vad gör du när du inte pluggar? brukar folk fråga mig. I ettan hade jag inget vettigt svar på det: "är hemma, tar det lugnt", men nu planerar jag min tid ytterst och hinner träna varje dag och vara med kompisar. Allt handlar egentligen om att prioritera och inte "råka" fastna på facebook i 4 timmar (jag vet hur det kan bli så). Jag väljer att stänga av datorn när jag är klar med läxorna, åka till gymmet eller dansen och träna tills jag är helt slut och efter det åka hem och äta middag. Det bästa med det är att jag kan spendera min kväll hur jag vill.

Om jag nu vill "va hemma och ta det lugnt" kan jag göra det. Jag kan även åka till någon kompis eller göra något annat roligt, t.ex skriva lite, läsa, baka osv. Men det bästa just nu enligt mig, är trots allt att sätta mig i soffan med en kopp varm choklad och kolla på idol eller något annat slöprogram på tv. Det bästa med det är; att jag faktiskt kan njuta av det för dagens läxor är gjorda.

Så hur gör jag då om jag vet att jag har läxor till dagen därpå när jag kommer hem?
Ta lite mellis som man säger, mellanmål, och få i dig energi. Efter det är det bara att sätta sig på en lugn plats där man kan koncentrera sig och göra sina läxor. Det är bäst att göra de direkt efter skolan då man fortfarande kommer ihåg det man gått igenom under dagen. Sitt sedan 40-50 min och plugga (längre om du klarar det), ta sedan 10 min paus och sitt 40-50 min igen. På det här sättet underlättar du för din hjärna att kunna jobba och man alltid håller sig alert. OBS! de 10 min spenderas INTE på facebook, det försämrar bara. Ställ dig upp och gör 10 upphopp först om du väl måste använda datorn under dessa 10 min.

Så hur gör jag om klockan är 8 och jag ännu inte börjat på mina läxor?
Jag har alltid haft som regel att om det väl händer att läxorna inte är gjorda till 10 så måste man sluta ändå. Har man satt sig i en sådan sits är det bara att leva med det egentligen. Är det något som måste lämnas in dagen efter, rekommenderar jag att gå och sova och vakna tidigare istället. Sitta uppe till 2 pga någon uppsats man ändå trött kommer skriva halvdan är ingen mening.
"När allt håller på att störta samman är det förnuftigaste ofta att hålla sig lugn" - Henry Miller
/Miss D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0